carles cerdà

2n BATXILLERAT

 

16 d’abril de 2015

el gust amarg de la cervesa

Qüestionari 1a part RAMON

Qüestionari 2a part LAIA

Qüestionari 3a part:VICENTA

Qüestionari 4a  i última part: JORDI

 

HAS D’ENTREGAR-ME TOTS ELS EXERCICIS QUE TENS ACÍ AVALL

I LES REDACCIONS EN NEGRETA:

Exercicis sobre la S sorda i sonora

Exercicis sobre l’accentuació gràfica

Exercici sobre les vocals obertes E i O

Exercici sobre la dixi. ELS QUINTIGÈMINS

L’oració simple. Substitució d’un o dos complements per pronoms febles

L’APÒSTROF I EL GUIONET EN LES COMBINACIONS BINÀRIES

2 TL Viatge de Nadal Enric Valor

2 TL He mirat la barbàrie als ulls i ara em costa de respirar

2 TL Enllà de l’horitzó

L’oració composta en un full

Redacció i resum que acompanya els temes

[temes 6,1,11, donats a la segona avaluació]

REDACCIÓ 1

6.El teatre de la postguerra als anys 70.”Ball robat”,de J.Oliver

b) ¿T’has preguntat alguna vegada com hauria canviat la teua vida si haguesses pres alguna decisió diferent de la que prengueres? Parla’n breument (extensió: 240 paraules)
REDACCIÓ 2

1.La narrativa de la postguerra als anys 70.”Bearn”,de Llorenç Villalonga.

b) El capellà Joan Mallol es troba escandalitzat per la conducta de don Toni, que havia fugit a París amb la seua neboda Na Xima. ¿Creus que la societat actual s’escandalitzaria de la mateixa manera? Relaciona-ho amb Faust i el mite de l’eterna joventut. (extensió: 240 paraules)

REDACCIÓ 3
11.La poesia de la postguerra als anys 70. Poemes d’autors realistes.

b)La poesia realista denunciava la barbàrie de la dictadura i les desigualtats al món.¿Quines són les injustícies que es donen en l’actual sistema democràtic que t’indignen més? (240 paraules)

[temes de la 3a avaluació]

REDACCIÓ 4

3.La producció literària de Mercè Rodoreda incideix sobre la psicologia dels personatges.¿Estàs d’acord amb aquesta asseveració? Explica per què. Fragment de “La salamandra”, de Mercè Rodoreda.

b) ¿Creus que hi ha diferències entre el caràcter –la psicologia- masculina o femenina? ¿Consideres certs els tòpics que circulen al respecte? (extensió:240 paraules)

REDACCIÓ 5

1.Explica en quina mesura el context sociopolític dels anys anteriors a la Guerra Civil fins als anys 70 condiciona la producció narrativa de l’època. “Una dona baixa de l’autobús”, d’Empar Moliner

b)¿Què opines de les “convencions socials” en la manera de vestir o de dur complements?¿Les respectes?¿Et trauries un piercing o una coleta per a anar a algun lloc formal? ¿T’agrada mantenir la teua personalitat encara que vages contra el que fa la majoria. Reflexiona sobre tot açò en un màxim de 240 paraules. )

REDACCIÓ 6

2.Explica les característiques més importants de l’obra literària d’Enric Valor.

b) Digues què et semblen les festes de Nadal. ¿Les disfrutes o no? ¿Creus que hi ha alguna cosa més que consumisme? [2 punts]

REDACCIÓ 7

3La producció literària de Mercè Rodoreda incideix sobre la psicologia dels personatges.¿Estàs d’acord amb aquesta asseveració? Explica per què. [2 punts]
b) Parla de la intolerància religiosa. Actualment hi ha un integrisme islàmic, però en altres etapes de la història hi havia la Inquisició a Europa. ¿Hi ha algunes causes no religioses darrere el terrorisme islamista?

REDACCIÓ 8
2.Explica les característiques més importants de l’obra literària d’Enric Valor.
b)Narra una situació semblant a la del text d’Enric Valor que hages vist en una pel.lícula o que hages llegit. Extensió: 150 paraules[2 punts]

I, a poc a poc, entrega’m aquests exercicis sobre els verbs:

1.Assistim Present Ind

2.Assistim Pret Imperfet Ind

3.Assistim. Passat Simple i Passat Perifràstic

4.Assistim.Futur i Condicional simple

5.Assistim.Present de Subjuntiu

6.Assistim.Imperfet de Subjuntiu

7.Assistim.Pretèrit Perfet Indicatiu

8.Assistim…Pretèrit Plusquamperfet Indicatiu

9.Assistim.Passat Anterior correcte

10.Assistim…Futur Perfet d’Indicatiu

12.Assistim…Pretèrit Perfet de Subjuntiu

13.Assistim…Pretèrit Plusquamperfet de Subjuntiu

14.Assistim…Imperatiu

15.Assistim…El Gerundi

MATERIALS DE 2n DE BATXILLER

 

1.Explica en quina mesura el context sociopolític dels anys anteriors a la Guerra Civil fins als anys 70 condiciona la producció narrativa de l’època. (332 paraules)

Text Bearn

2.Explica les característiques més importants de l’obra literària d’Enric Valor. (222 paraules)

3.La producció literària de Mercè Rodoreda incideix sobre la psicologia dels personatges.¿Estàs d’acord amb aquesta asseveració? Explica per què. (610 paraules)

4,¿Què destacaries de la narrativa dels anys 70 fins a l’actualitat? Reflexiona, sobretot, entorn de les novetats de la tècnica literària i del context sociocultural.(314 paraules)

5.Explica en quina mesura la narrativa curta de Quim Monzó reflecteix la societat contemporània i amb quins recursos literaris ho fa. (220 paraules)

6.Descriu les tendències més rellevants de la poesia en el període que va des de la postguerra fins a finals dels anys 70 (666 paraules)

Text Lluís Alpera, Matilde Llòria i Raimon

7,Explica les aportacions de Vicent Andrés Estellés al gènere poètic.(366 paraules)

8.Explica les característiques més importants de la producció poètica de Salvador Espriu. (355 paraules)

9.Descriu les característiques bàsiques de la poesia actual. (380 paraules)

10.La poesia de Miquel Martí i Pol ha aconseguit un gran ressò social. Explica-ho i raona-ho. (230 paraules)

11.Descriu la renovació teatral del període que va des de la postguerra fins als anys 70(223 paraules)

Text: Ball robat

12 Descriu els aspectes més importants de l’obra teatral de Manuel de Pedrolo (257 paraules)

13.Descriu les característiques bàsiques de l’escriptura teatral actual (203 paraules)

14 Explica l’obra teatral de Josep Maria Benet i Jornet i la seua relació amb el món audiovisual (227 paraules)

15,Valora la repercussió de l’assaig de Joan Fuster en el context de l’època (274 paraules)

16.Joan Francesc Mira ha reflexionat en els seus assajos sobre la nostra realitat contemporània.Explica-ho (247 paraules)

C O M E N T A R I S        D E     T E X T

1.FAMA. Famosos i famosets

2.LA INTEL.LIGENT NO ES CASA. Setembre 2006.Sobre la relació home-dona

qüestionari PATRIMONI NATURAL

 

patrimoni natural

 

 

qüestionari de JOC BRUT

43

qüestionari  de GRÀCIES PER LA PROPINA

Resum de sintaxi

PROPOSTA D’ESTÀNDARD VALENCIÀ ESCRIT

Frases fetes de GRIPAU

EXERCICIS SOBRE ELS REGISTRES. Formals, informals,vulgars, col.loquials, estàndards, cultes…

Com que potser us demanen analitzar algun text sobre la situació sociolingüística de la nostra o d’una altra llengua, puge aquests breus apunts:

SOCIOLINGÜÍSTICA

A poc a poc aniré refent els textos de comentari perquè s’ajusten millor  a la nova selectivitat.

TEXTOS PER A COMENTAR

(ADAPTATS AL TIPUS DE PREGUNTES QUE, A PARTIR DE 2010, IXEN EN LA PROVA DE SELECTIVITAT)

1.LA TANGA.Sobre com vesteix la gent a la platja.

 

3.DENEGAT.Sobre la denegació de l’indult a Tejero en els anys 90.

4.BILINGÜISME, BILINGÜISME, BILINGÜISME. Sobre l’ús tendenciós d’aquest terme
 
5.ESTEM ASSISTINT A LA CIUTAT DE VALÈNCIA. Sobre el pacte lingüístic

6.LA FOTOSÍNTESI.En què consisteix la fotosíntesi

7.SOMRIU,SISPLAU,sobre la publicitat

8.DEDLÈ.ÚLTIMA PARLANT D’EYAK.Sobre l’extinció de les llengües.

9.ENLLÀ DE L’HORITZÓ. Sobre els refugiats en la guerra civil

10.ELS INDIS Sobre la situació dels indígenes nord-americans

11L’HOME ÉS DAVANT DEL MIRALL Sobre la neurosi de vestir-se per fer bona impressió en una cita

12FUSTER PORTÀTIL Sobre l’estil dels escriptors

13.FRAGMENT DE BORJA PAPA. També el Papa és un home

14.TEXT SOBRE LA PIRATERIA, de Xavier Vinader

15.DE BUIT EN BUIT.Sobre el consum.

16.LA COHESIÓ LINGÜÍSTICA.Sobre la integració dels immigrants

17.SOL.LICITUD D’AJUDA.D’acord amb la Llei de Dependència

18.BESAME,BESAME MUCHO.Sobre el dopatge en l’esport

19. A L’ATENCIÓ DEL MOLT HONORABLE. Sol.licitud al president Zaplana.

20.LA CADIRA.Divagació sobre la cadira.

21.MANFRED.Cançó sobre un personatge insòlit.

22.PIJOS,FASHIONS I ALTRES TRIBUS. Sobre la variació diastràsica

23.PRÀCTICAMENT ENTRE EL 1233…Sobre l’origen dels actuals valencians

24.LA REVOLTA DELS ANTIPUB.Sobre l’excés de publicitat

25.VAL MÉS DEDICAR MÉS DEDICAR LES HORES DE CATALÀ A L’ESTUDI DE L’ANGLÉS.Sobre el paper del català al sistema educatiu

 

27.COSES APARENTMENT INTRASCENDENTS  Una cosa intrascendent provoca un desastre

28.ARA MATEIX. un poema de Miquel Martí i Pol

29.ELS INDIS NO SÓN HOMES.Sobre els prejudicis

30.CLEPTOMANIA POPULAR “Robar” en els hotels

31.LA CAUTELA..Només sé que no sé res.

32.AL MIG D’UNA CLARIANA Una versió especial del conte de la Bella Dorment

33.LA DEPENDÈNCIA DELS JOVES DEL MESSENGER INQUIETA ELS METGES    periodístic_doc

Preguntes de redacció sobre els textos comentats(llista completa)

Dialectalismes en dos nivells.

Perífrasis verbals amb quadres de morfologia

I have a dream

Pràctiques de:

-Les categories gramaticals

CATEGORIES GRAMATICALS

-El valencià estàndard més dialectal i l’estàndard més acadèmic

Mahfud viu a Canals

Dariana Groza

EL NACIONALISME LINGÜÍSTIC ESPANYOL I ELS SEUS MITES


ANALITZA SINTÀCTICAMENT AQUESTES ORACIONS SIMPLES_doc

Els següents punts de “literatura en 150 paraules”(¿?) els he preparats jo. De tota manera, per si voleu veure  què han fet a altres llocs, us done -de moment, tal vegada en trobaré més- dos enllaços. El primer amb l‘IES Jaume I de Borriana. I el segon, amb l’IES Albal.

Isabel Clara-Simó parla de Montserrat Roig

Entrevista  de Vilaweb amb Baltasar Porcel

Entrevista a Carme Riera


2_L_obra literària d_Enric Valor__doc


3    Mercè Rodoreda

merce-rodoreda-multi#multimedia14212


4   La narrativa catalana més actual


5_Quim Monzó_doc

De regal, ací tens el discurs històric de Quim Monzó a la Fira de Frankfurt de 2007. Quines coses diu! Quanta raó que té!


6  La poesia de la postguerra a finals dels 70_doc


7  Vicent Andrés Estellés

Biografia amb fotos de Vicent Andrés Estellés, amb música d‘El canto del loco com a fons musical.¿Cómo lo ves?

De pare forner a poeta universal

“Els amants”, recitat pel gran Ovidi Montllor

8   Salvador Espriu

Ací tens una conegudíssima entrevista que  féu al nostre poeta el periodista Joaquin Soler Serrano per al programa, “A fondo”, de la 2 de TVEel 1976.

I encara un altre vídeo sobre el mestre de Santa Coloma de Farners. Si en vols més, busca’n a “Youtube”.


9    La poesia catalana actual

Un poema de Txema Martínez Inglés, en la veu de Rafa Xambó

— A vosaltres,
que m’heu esbudellat, que heu censurat
tot el que no sabeu de mi,
que m’heu seguit en la nit més insomne,
que heu pretès enterrar-me.A vosaltres,
que m’heu jutjat pel forat d’un anell
sense dit, que heu entrat a casa,
m’heu estripat els llibres, m’heu obert
les cartes i m’heu pres tot el que tinc.A vosaltres,
que no enteneu qui sóc ni ho entendreu
esquarterant-me els vicis i l’orgull,
els secrets i la meva confusió.
A vosaltres us dic
que és tot vostre, emporteu-vos-ho.
Aquí no hi ha el que desitgeu. Aquí
no hi ha
remordiment.
Poema de Txema Martínez Inglés, De La nit sense alba (2000)
Música: Rafa Xambó

La televisió de les Illes entrevista Sebastià Alzamora

Poema de Maria Josep Escrivà, recitat per Cristina Martí.

10  Miquel Martí i Pol_doc

Ací tens Paco Muñoz que canta un bellíssim poema de Miquel Martí i Pol, “In memoriam”, del llibre “La fàbrica”


11  El teatre des de la postguerra als anys 70_doc

12  El teatre de Manuel de Pedrolo_doc

Entrevista amb Manuel de Pedrolo, parts 1 i 2


13  El teatre actual

Entrevista amb Sergi Belbel

Sobre una obra de Toni Cabré, “Demà coneixeràs en Klein”

Video promocional de “Besos”, de Carles Alberola

Entrevista amb Roger Bernat


14 Josep Maria Benet i Jornet_doc

15 Joan Fuster

Montserrat Roig (joveníssima, guapíssima, enyorada) entrevista Joan Fuster

Caricatura de Joan Fuster

16  Joan Francesc Mira


ELISIONS VOCÀLIQUES

EXERCICIS SOBRE L_OBLIGACIÓ I LA PROBABILITAT_doc

Ací les teniu. Les elisions vocàliques. Sort!

Ajuda per als que heu suspés la primera avaluació. Ací teniu la història de la família Soler, contada en tots i cadascun dels temps verbals que tenim en valencià. Us ajudarà a repassar. En segon lloc,  teniu uns exercicis sobre categories de paraules i funcions sintàctiques bàsiques. Feu-los també. Creieu-me.

LA RUTINÀRIA VIDA DELS SENYORS SOLER_doc

La velarització-r_doc

L_IMPERATIU DELS VERBS IRREGULARS-r_doc

LA R EN ELS VERBS EN -RE_doc

FE D_ERRATES 1 I 2_doc

EXERCICI DE CATEGORIES I FUNCIONS BÀSIQUES_doc

ECOS DE SOCIETAT(CURS 2008-2009)

El mestre Lluís Llach em presta les paraules per acomiadar-vos.

QUE TINGUEM SORT

Si em dius adéu,  vull que el dia siga net i clar,/ que cap ocell trenque l’harmonia del seu cant,/ que tingues sort,  i que trobes el que et va mancar en mi/  Si em dius “et vull”,  que el sol faça el dia molt més llarg/ i així robar temps al  temps d’un rellotge aturat./ Que tinguem sort, que trobem tot el que ens va mancar ahir/ I així pren, i així pren, tot el fruit que et puga donar, el camí que a poc a poc escrius per demà/ que demà mancarà el fruit de cada pas/per això, malgrat la boira, cal caminar/ Si véns amb mi, no demanes un camí planer/ ni estels d’argent,  ni un demà ple de promeses/ Sols un poc de sort i que la vida ens done un camí ben llarg.”

Ahir,28 de maig tingué lloc a la sala d’actes el comiat dels alumnes de 2n de Batxiller que es graduen enguany.Parlaments de comiat de la presidenta de l’AMPA, del  senyor  director i dels mateixos alumnes, que recolliren diversos premis, així com les fotos de grup . Tot ben fi i ben simpàtic.Acabada la -breu- actuació d’un grup de rock, se serví un refrigeri de què vam fruir igualment,pares, alumnes i professorat.La festa continuà en una pizzeria pròxima al centre on, amb una professionalitat i rapidesa envejables, cuinerat i cambrerat, van servir les més de cinquanta pizzes que s’hi van devorar en un tres i no res. El xivarri  i la disbauxa s’allargà fins a l’alba en una coneguda terrassa discoteca de la platja valenciana. Fins ací la informació. Ara vénen les fotos.

A l’atac!

P5290211

Jaime

P5280207

Un esdevenidor brillant.Paula Saiz & Javier Zamora

P5280206

Carlos/Carles/Carlos

P5280202

Ming Zheng

P5280203

Marcos i Catherine

P5280208

Paula, Javier i Irene Moya

P5280205

Marta Bellido presumeix de dentadura perfecta!

P5280209

La senyoreta Vidaurre replega els diners.Els comptes eixiren a la primera.

P5290212

I finalment, un brindis pel futur

P5290210

Això és tot amics

Solucions als exercicis de combinacions de pronoms febles_p_242-243__doc

TEXTOS A COMENTAR

Manfred(p.238-239).

El prestigi de les llengües(p.259-260).

“Le patois des vieux”(p.261-262).

“Pràcticament, entre el 1233 i el 1244…“(p.271-272).

De nou,la divisió lingüística entre valencians(p.291-292).

Bye bye love
Bye bye happiness
Hello loneliness
I think Im gonna cry

(Simon & Garfunkel)

Què faig si… pautes intencionals de comportament lingüístic Plataforma per la Llengua/Acció Cultural del País Valencià/Societat Valenciana de Psicologia (reelaboració de Valebloc) Les pots trobar a la pàgina VALENCIÀ SENSE(MASSA)ESFORÇ.

MANFRED

“Manfred” és el títol d’una cançó que analitzarem quan ens ocupem dels textos literaris. La compongué Joan Isaac com a homenatge a Manfred Gnadinger, un anacoreta alemany que es va establir a Camelle (Galícia) en els anys 60. Diuen que es va morir de pena arran del desastre del petrolier “Prestige”, que portà la desolació en forma de negre “cachapote” a les platges on Manfred solia prendre el bany despullat.  Us invite a disfrutar del vídeo.La veu que canta amb Joan Isaac és la de la madrilenya Ana Belén.Felicitats  a l’autor/a del vídeo.

Ací l’altre video promés a Tauló d’Anuncis. Us hi podeu fer una idea de com es parla el dialecte tortosí,  que comprén comarques a banda i banda de l’Ebre, amb pobles com Morella, Benicarló, Peníscola, Vinaròs (valencians) o Ulldecona, Amposta, Tortosa, Alcanar. El més característic és, sense dubte, la conservació de l’article masculí de la llengua antiga LO: lo poble, lo micròfon, lo programa…) El video és d’un programa bastant marxós que emeten des de Ràdio Tortosa: “La pèrgola”. Escolteu-lo i preneu nota.

fletxeta-esquerreta

EM SENT INDI  periodístic_doc

DE BUIT EN BUIT_periodístic__doc

ALGÚ HA VOLGUT EXPLICAR__periodístic-article__doc

LA COHESIÓ LINGÜÍSTICA_acadèmic__doc

A L_ATENCIÓ DEL MOLT HONORABLE_periodístic__doc

ELS RAMATS____humanístic__doc1

TEXT COMENTAT._faringesic_(academic)__doc

paco-molla

Una altra preciositat de bloc. Dedicat a vosaltres, alumnes de segon de Batxillerat. El fan els nostres companys de l’IES Paco Mollà, de Petrer,al sud del País Valencià, a les comarques alacantines de la vall del Vinalopó.No us el perdeu. El disseny és sobri i elegant ensems, no com aquest poti-poti meu. Cliqueu ací.

Tota la informació sobre la prova d’accés a la universitat (PAU): parts, criteris de correcció, models d’altres anys, la tens al teu abast clicant ací: Departament de Filologia Catalana. Entra a “Informació general” i després a “Proves d’Accés a la Universitat”(PAU).

TEXT COMENTAT home-english_publicitari__doc

TEXT COMENTAT_-denegat doc

TEXT COMENTAT-la-intel_ligent-no-es-casa_doc

TEXT COMENTAT_la-samarreta-escrita_periodistic__doc

TEXT COMENTAT un-pel-previsible_periodistic__doc1

TEXT COMENTAT.la-tanga_periodistic__doc1

TEXT COMENTAT.de-pagesos-a-francesos_periodistic__doc

He descobert coses interessants. M’agraden els temes de 2n de Batxillerat que han elaborat els companys de Valencià en un col.legi de Castelló, “Centro Educativo Lledó”. També són molt aprofitables els exercicis -i exàmens- de l’IES Olorda de Sant Feliu de Llobregat (naturalment, amb les adaptacions a la modalitat valenciana de la llengua).

ies-olorda


Un altre descobriment. Especialment útil per a vosaltres, xics i xiques de 2n de Batxillerat. És el Bloc del Departament de llengües de l’IES Clara Campoamor d’Alaquàs.D’obligada visita de tant en tant.El nom és d’allò més suggeridor: Tota pedra fa paret. Si cliqueu ací, entrareu directament en la secció del Departament de Valencià. El responsable del bloc és el company Vicent J.Girbés.


Normalment si, navegant, navegant, trobe algun web que em sembla interessant, l’ incloc a la Secció Wilaweb que, per a mi, és tant com dir la Xarxa o Internet. Però heus ací que he descobert un bloc anomenat CRUÏLLA, “destinat a ús d’alumnes de segon de batxillerat de l’Institut Ausiàs i March de Gandia(i per a tots aquells que en vulguen fer ús”. Com que sempre va bé saber què fan altres companys vostres, quins aspectes treballen o han treballat al llarg d’aquest curs, i com preparen la temuda selectivitat, podeu fer clic damunt el nom del bloc i posar-vos-hi en contacte. Hi trobareu comentaris dels vostres companys, adreces webs interessants, models d’exàmens, exercicis de gramàtica, videos d’entrevistes a escriptors d’actualitat (a vegades són els/les mateixos/es escriptors/ores que llegeixen fragments de les seues obres,etc. Visiteu-lo. Val la pena. Crec que el responsable és el vell amic Josep Alandete. Salutacions des d’aquest bloc de l’IES SOROLLA i que la sort ens acompanye a tots.

Un altre web ben recomanable. El del Departament de Valencià l’IES de Vilamarxant. Visiteu-lo. No us el perdeu. Felicitacions des de l’IES Sorolla als nostres companys.

ECOS DE SOCIETAT(CURS 2007-2008)

Ahir, dijous, 29 de maig de 2008 tingué lloc a la sala d’actes de l’institut el comiat dels alumnes de 2n de Batxillerat que enguany es graduen. En primer lloc, hi hagué la representació d’una comèdia clàssica, seguida per unes coreografies que gràcils promeses de la dansa contemporània dugueren a l’escenari.Parlaments de comiat de la presidenta de l’AMPA, de la directora i dels mateixos alumnes, que recolliren les fotos de grup i ens delectaren amb algunes anècdotes protagonitzades pels professors de torn. Tot ben fi i ben simpàtic. Finalment, se serví un refrigeri de què van fruir igualment, alumnes, pares, mares i professorat. He de dir que, personalment, tinc un bon record d’aquesta promoció, l’única que va saber col.locar en el seu lloc més d’un professor delirant. Que el vostre viatge (perdona’m,Teresa) siga llarg, ple d’aventures i de coneixences. Ací ens teniu per al que vulgueu.

Enhorabona, cervellets!

Omar, Lucía, Carla i Cristina

Dos del trio La-la-la i Albert

un àngel

L’organitzadora. Una líder nata.


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: